År 4-6


torsdag 23 augusti 2012

Let´s go, år 5!

Hej på er alla! 

Jag hoppas sommaren varit bra och att ni laddat era skolbatterier. Nu drar vi igång läsåret och pluggandet i SO.

Innan sommaren fick ni vara med och påverka vilket ämne i SO ni ville läsa när under året. Jag har sammanställt en plan för hur vi kan arbeta och så här ser planen ut:

1. Geografi: Livsmiljöer.
Vi läser om natur- och kulturlandskap, om naturresurser som exempelvis vatten, odlingsmark, skogar och fossila bränslen. Vi reflekterar över vattnets betydelse, fördelning och kretslopp mm.

2. Samhällskunskap: Rättigheter och rättsskipning.
Vi läser om samhällets behov av lagstiftning, några olika lagar och påföljder samt kriminalitet och dess konsekvenser för individen, familjen och samhället.

3. Religion: Religion och samhälle
Vi läser om kristendomens betydelse för värderingar och kultur i det svenska samhället förr och nu. Kristna högtider och traditioner med koppling till kyrkoåret, till exempel sånger och psalmer. Vi studerar även hur spår av fornskandinavisk religion kan iakttas i dagens samhälle.

4. Historia: Medeltiden i Europa (repetition för 5B, nytt för 5A).
Vi läser om digerdöden, häxjakt och utvecklingen av odling, handel och samhällsstrukturer.

5. Historia: Norden och Östersjöriket i Sverige, cirka 1500-1700
Vi läser om Nordens och Östersjörikets deltagande i ett globalt utbyte, till exempel handelsvaror, språk och kultur. Vi läser om reformationen, och hur den svenska staten växte fram. Historiska källor och vad de kan, brev och andra dokument, berätta om en tid som var. Vi undersöker skillnader och likheter i levnadsvillkoren för män, kvinnor och barn, jämfört med idag.

6. Samhällskunskap: Samhällsresurser och fördelning.
Vi läser om privatekonomi och relationen mellan arbete, inkomst och konsumtion. Vi tar reda på vad skatter är, vad de används till och hur kommun, landsting och stat delar på intäkterna från skatten. Vi studerar ekonomiska villkor för barn i Sverige och olika delar av världen, samt ser på några orsaker till och konsekvenser av, välstånd och fattigdom.

Som ni ser är det en hel del vi ska hinna med under läsåret. För att vi ska nå kunskapskraven, och att era förmågor ska utvecklas på ett bra sätt, är det viktigt att ni säger till om ni upplever att något är svårt. Vi kommer givetvis att variera de olika sätten att ha prov på. Grupparbete, skriftligt förhör, muntligt deltagande i klassrummet, dramatisering, skapande... Alla sätt är bra!

I samtliga moment kommer också en kunskap om de begrepp, ord, som hör till de olika områdena, precis som förra året.  Förmågan att använda begrepp på rätt sätt visar ni när vi redovisar, reflekterar i klassrummet eller argumenterar för våra åsikter. Exempel på begrepp (från idrotten) är att vi säger att Zlatan passade bollen till lagkamraten. Vi säger inte sparkade bollen. Hängde ni med?

Vi ses nästa vecka, ja redan på måndag, då vi har vår första lektion tillsammans.

Mvh
Viktoria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar