År 4-6


fredag 31 augusti 2012

SO år 5: Livsmiljöer, tundra

Hej!

Under veckan har vi arbetat med begrepp som biom, kontinent och permafrost, för att nämna några. Vi har tittat på jorden med hjälp av olika kartbilder och diskuterat var olika kontinenter och länder ligger. Här sert jag att det behövs repeteras en del och föreslår därför att ni pluggar på egen hand med hjälp av Google Earth, en traditionell kartbok eller varför inte ritar upp en världskarta och sätter ut olika kontinenter och länder? Det blir så mycket enklare att hänga med i texter och samtal om du vet var i världen vi befinner oss i just text/samtal.

Till onsdag i nästa vecka ska ni ha läst avsnittet om Tundra i läroboken. Vi har läst igenom texten på lektionstid och arbetat med den under veckan. Vi har tagit upp ord vi tycker är svåra och försökt att förklara vad de betyder. Med andra ord så har vi bearbetat läxan under lektionstid, men du behöver kanske läsa om texten för att förstå den?

Föräldratips: Det är inte alltid det är ämnesbegreppen som eleverna upplever svåra. "Vanliga" ord som sanera kan också vara svåra att förstå. Läs gärna texterna i SO tillsammans med era barn, då de kan vara lite luriga att förstå.

Jag har tipsat om att ni läser in texten och spelar in den på en mobiltelefon, och sedan lyssnar på den. På så sätt använder ni olika inlärningsstilar och kanske kan förstå (inte memorera) innehållet bättre? Det kommer fler studietekniska tips under terminen.

Ha det gott! Vi ses på måndag!
//Viktoria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar