År 4-6


tisdag 23 oktober 2012

SO år 5: Konsten att sammanfatta

Hej!

Ibland är det bra att med många ord beskriva ingående hur något är, vad som händer eller hur någon ser ut. När du skriver noveller, uppsatser eller berättelser i svenska är det en god förmåga att kunna använda adjektiv och andra beskrivande ord.

I SO och andra mer "vetenskapliga" sammanhang är det precis tvärt om. Då ska ditt språk vara sakligt och mer "rakt på", om du förstår hur jag menar. Läs en novell och läs en tidningsartikel. Är det skillnad på språket? Vad skiljer? Om du läser en lärobokstext och jämför den med den historiska romanen du nyss lånat på skolbiblioteket - vad upptäcker du för språkliga skillnader då?

I läxa till tisdagen den 6 november ska du bekanta dig med konsten att sammanfatta en text med egna ord. Du ska välja valfritt stycke i avsnittet om Öken. Läsa igenom det ett antal gånger och sedan med egna ord skriva vad avsnittet handlar om. För att lyckas med detta behöver du förstå texten. Och för att förstå texten behöver du säkert läsa den flera gånger, kanske diskutera innehållet med en vuxen eller en klasskamrat och därefter skriva en sammanfattning av texten.

En sammanfattning beskrivs enklast med att det är det viktigaste som ska återberättas/skrivas ihop. Här kan det vara lite svårt att avgöra vad som är viktigast. Ett grundtips är att exempelvis måttenheter, som hur högt ett berg är, eller årtal när något skedde är mindre viktigt. Varför berget uppstått, vilka konsekvenser det som skedde fick - det är mer viktigt och ska tas med i en sammanfattning.

Har du frågor hör av dig! Vi ses i korridorerna!

Mvh
Viktoria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar