År 4-6


måndag 3 december 2012

Laglydiga noveller

Hej!

Just nu pågår ett intensivt novellskrivande i klassen i samhällskunskap. Vi skriver på rafflande berättelser om olika brott, tränar vårt begreppsförråd inom Lag och Rätt och använder oss av tidningsartiklar som inspiration.

I grupper skapas berättandet i en process där förmågor som:

  • att samarbeta och arbeta demokratiskt,
  • att våga tala och argumentera i sin grupp, 
  • att göra sin åsikt hörd i sin grupp,
  • att stärka språkkunskaper och begreppsförråd,
  • att använda fantasin och med inledning, handling och slut skapa dramaturgi,
  • att reflektera över vilka konsekvenser brott får för individ, familj och samhälle och
  • att diskutera olika påföljder en person kan få vid olika straff, 

tränas och får utvecklas. Förhoppningsvis upplever var och en i de olika grupperna en kreativitet i att skapa en novell tillsammans. Där min fantasi och mina kunskaper tar stopp, kanske dina tar vid och tillsammans växer handlingen? Det har skrattats en hel del och säkert har eleverna fått med sig en hel del förståelse för lagar, påföljder, rättssystem och rättskipning.

Vi har diskuterat i klasserna vad lagar är, vad som skillnaden, analys/jämförelse, mellan skrivna lagar och oskrivna lagar är, vilka brott som eleverna anser vara värst och vad brott som häleri, fildelning och olaga hot innebär. Trafikbrott, sexuella övergrepp, misshandel och ekonomisk brottslighet är fler exempel på vad vi talat om. Båda klasserna är muntligt aktiva och verkar tycka det är spännande men samtidigt lite skrämmande med alla brott som förekommer.

Låt gärna era barn berätta om arbetsområdet, processen med novellen och hur de tänkt under sitt skrivande. De har många goda och kloka tankar!

Mvh
Viktoria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar