År 4-6


tisdag 15 januari 2013

SO är 5: Vasa och lopp och andra historier

Hej alla!

Vilka fantastiska femmor vi har på Håstensskolan. Jag var lite luddig i föra blogginlägget om läxan i SO, varpå eleverna tog det säkra före det säkra och läste samtliga sidor i avsnittet om Vasatiden. Jag blir varm i själen och hoppas att deras studieengagemang håller i sig.

Idag på lektionen diskuterade vi skillnader mellan historia och historier. Vi pratade om vad en källa är och vilka de mest trovärdiga källorna kan tänkas vara. Även här imponerar eleverna. Källkritik tycks ha blivit något naturligt att reflektera över och ta med i de moment vi arbetar med. Fantastiskt!

Nästa veckas hemuppgift, till tisdagen den 22 januari, är att reflektera över vilken betydelse Vasatiden och Gustav Vasas agerande under sin tid som kung i Sverige, fått för vårt moderna samhälle. Ett exempel är att Gustav Vasa införde att kungamakten ärvs från en generation till nästa. Ett annat att vi firar Sveriges nationaldag den 6 juni.

Vi har i klassen idag lyft fram några fler exempel (i 5A) och fortsätter imorgon (i 5B). Ett sätt att komma fram till vad Vasatiden och Gustav Vasa har fått för betydelse för vår tid är att de delar som läroboken tar upp som exempel, kan man göra en mind-map över. Viktigt är då att tänka till om du vet något om exemplet, om du kanske till och med har upplevt något, eller tagit del av något, som har att göra med exemplet. Fundera också över varför vi läser om Vasatiden och Gustav Vasa, och skriv några punkter om hur du tänker kring detta.

Har ni frågor, hör av er!
viktoria.struxsjo@varberg.se

Bild lånad från:http://vasatidensandbergskaskolan.files.wordpress.com/2011/04/gustav_vasa.jpg 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar